Ultrasonoterapia- leczenie ultradżwiękami

Metoda terapeutyczna wykorzystująca do leczenia działanie mechanicznej fali dźwiękowej o częstotliwości powyżej 20 tysięcy Hz (fali ultradźwiękowej). W praktyce leczniczej najczęściej stosowane są ultradżwięki o częstotliwościach 800, 1000, 2400 i 3000 kHz. Ultradźwięki w celach leczniczych stosowane są z zewnętrznych aplikatorów-najczęściej drgającej metalowej membrany z której fala ultradźwiękowa za pośrednictwem elementu sprzęgającego ( żelu, wody ) wnika w głąb tkanek wywołując drgania mechaniczne tkanek. Drgania te mają charakter drgań o bardzo małej amplitudzie ale jednocześnie bardzo dużej szybkości. Efektem biologicznym działania fali ultradźwiękowej jest powstawanie ciepła, zwiększanie przepływu tkankowego krwi, działanie przeciwbólowe , oraz zmiana struktury koloidowej tkanek. Główne działanie : przeciwbólowe, przegrzewające, rozluźniające tkanki . Ultradżwięki mają zastosowanie w chorobach przebiegających z dolegliwościami bólowymi, w chorobie zwyrodnieniowej stawów, gdyż działają na osteofity i inne struktury kostne oraz przeciwzapalnie. Istotnym również mechanizmem działanie ultradźwięków jest działanie za pośrednictwem układu nerwowego przy zastosowaniu przykręgosłupowym nadźwiękawiania zgodnie z odruchami trzewno- skórnymi. Główne wskazania do ultrasonoterapii to choroba zwyrodnieniowa stawów, entezopatie, bliznowce i przykurcze, rany i owrzodzenia. Przeciwwskazaniem jest wiek poniżej 14 roku życia, nieukończony wzrost kostny, ciąża, choroby nowotworowe.