Terenoterapia

Jest to metoda lecznicza polegająca na wykorzystaniu mikroklimatu uzdrowiska i terenu jego ukształtowania, szaty roślinnej, połączone z aktywnością fizyczną o charakterze dynamicznym(spacery, truchty, biegi, jazda na rowerze, biegi na nartach, nordic walking). Terapia ta korzystnie działa w zaburzeniach czynnościowych układu krążenia, miażdżycy, chorobie niedokrwiennej serca. Terenoterapia zwiększa możliwości wytrzymałościowe organizmu poprzez usprawnienie czynności układu krążenia i układu oddechowego przez poprawę koordynacji ruchowej i zwiększenie ukrwienia narządów. Powoduje zwiększenie wydatku energetycznego przeznaczonego na pracę mięśniową i w konsekwencji zmniejszenie nadmiaru tkanki tłuszczowej u osób otyłych oraz wyrównanie zaburzeń metabolicznych w gospodarce węglowodanowej i lipidowej. Wpływa również pozytywnie na usprawnienie funkcji narządu ruchu, głównie w zakresie kończyn dolnych. Wskazana jest u osób ze schorzeniami układu ruchu, chorobami układu krążenia, układu oddechowego, metabolicznymi oraz w przypadku nerwic. Formę terenoterapii należy dobrać odpowiednio do rodzaju schorzenia. Ograniczenie w stosowaniu terenoterapii dotyczy pacjentów z bólami wieńcowymi serca, u osób we wczesnym stadium po zawale serca, w niektórych wadach zastawkowych serca, chorobach serca z objawami niewydolności krążenia, w cukrzycy mocno zrekompensowanej z kwasicą, w nadciśnieniu tętniczym w III i IV okresie, w ostrych chorobach układu oddechowego, w astmie oskrzelowej w okresie stałej duszności, w zapaleniu stawów z silnymi bólami oraz w chorobach neurologicznych drgawkowych. W naszej Klinice propagujemy różne formy terenoterapii, w tym celu opracowano kilkanaście tras spacerowych i rowerowych z podziałem na trasy krótkie, średnie, długie i bardzo długie. Przeznaczone są one dla osób o różnej wydolności i sprawności fizycznej.